De FMCG distributie

Bij de distributie van FMCG (Fast moving consumer goods) artikelen moet je denken aan de verkoop van producten die niet duurzaam zijn. Allemaal soorten producten die relatief goedkoop zijn en snel worden vervangen. Producten die je dagelijks gebruikt zoals voedingsmiddelen, shampoo, tandpasta en elektrische apparaten. Unilever is een voorbeeld van een grote multinational in de FMCG distributie maar er zijn ook genoeg kleiner FMCG bedrijven.

Logistiek in de FMCG branche

Bij de FMCG distributie is het van groot belang dat er sprake is van een ervaren logistiek manager. Deze moet de ontwikkelingen in de markt en media goed in de gaten houden om hierop in te spelen. Vanuit logistiek moet er contact onderhouden worden met de afnemers, contacten die dichtbij staan en de sales afdelingen. De afdeling logistiek is dus medeverantwoordelijk voor de mate waarin een product winstgevend is.

FMCG in het dagelijks leven

Elke dag maken we gebruik van FMCG artikelen. Bij de FMCG distributie zit er een verschil tussen fast movers en slow movers. Bij fast movers moet je denken aan bijvoorbeeld frisdrank en brood. Bij slow movers moet je meer denken aan etenswaren in blik en zout en peper of andere kruiden. De omloopsnelheid van producten is bij de retail erg belangrijk. In de logistiek is het namelijk belangrijk om te weten hoeveel voorraad je nodig hebt. 

Veel concurrentie 

Bij de FMCG distributie wordt er vooral naar supermarkten en Retail branche vervoert en in de schappen gelegd. Er is veel concurrentie onderling tussen de FMCG bedrijven. Het doel van de producenten is om zo veel mogelijk ruimte met hun producten te kunnen innemen aan het assortiment van de retailer. Aangezien de concurrentie hier zo hoog is heeft dit invloed op de prijzen waartegen de producten worden verkocht aan de consument.  

Werkzaamheden binnen de FMCG branche

De werkzaamheden die vallen binnen FMCG branche hebben allemaal iets van doen met de FMCG distributie, productie en verkoop van producten in de winkel of internetwinkel. Hier spelen logistieke- en productinnovaties en marketing technieken een grote rol. Voor de toekomst brengt dit veel mogelijkheden met zich mee.